Til GKI-Prof facilitatorer
Facilitatorens rolle er at skabe rammer, der åbner for nye perspektiver, indsigter og erkendelser, som understøtter deltagernes egne mål.
Ordet facilitere stammer fra det latinske facilis, der betyder “at gøre let”. I en læringscirkel handler det om netop at gøre det lettere for deltagerne at udforske nye ideer, skabe sammenhænge og udvikle sine egne projekter.
Materialer til GKI-prof facilitatorer
Her kan du downloade materialer til facilitatoerer og se hvordan GKI-Prof definerer facilitator-rollen.
Rolleafklaring for facilitatorer
-
- Mål
Facilitatorens rolle er at skabe rammer, der åbner for nye perspektiver, indsigter og erkendelser, og som understøtter deltagernes egne mål. I en læringscirkel handler det om netop at gøre det lettere for deltagerne at udforske nye ideer, skabe sammenhænge og udvikle deres egne projekter. - Opgave
Facilitatoren er ikke underviser, ekspert eller vejleder, men facilitator. Facilitatoren stiller spørgsmål, udfordrer vanetænkning, åbner for alternative perspektiver og kan – hvis situationen kræver det – skifte rolle for kortvarigt at rammesætte, demonstrere eller forklare etc. - Ansvar
Facilitatoren balancerer mellem at støtte og udfordre, samtidig med at formålet, engagementet og det konkrete output fastholdes, men det er også vigtigt at understrege, at det ikke er facilitatorens ansvar, om deltagerne lærer noget eller ændrer deres didaktiske praksis.
- Mål