Hvorfor lære om kunstig intelligens?
I de seneste år er generativ kunstig intelligens – især Large Language Models som Copilot og ChatGPT – blevet udbredt i samfundet.
Kort opsummeret er generativ kunstig intelligens allerede blevet en del af mange danskeres hverdag – på arbejde, i skolen og derhjemme. Kendskabet er højt, og især de yngre generationer har taget teknologien til sig.
Flere undersøgelser har belyst danskernes brug af og holdninger til kunstig intelligens
IDA-undersøgelsen “Befolkningens brug af og holdninger til sprogmodeller“ viser, at 89 % af danskerne kender til sprogmodeller, og 56 % har allerede prøvet dem, med hele 86 % af 18–29-årige. På arbejdspladser og i uddannelser har 64% brugt sprogmodeller, men 43 % har ikke søgt eller modtaget hjælp/instruktioner om hvordan. 66%, der har prøvet at bruge en sprogmodel i professionel sammenhæng, uden at have en licens til en sprogmodel. Dette varsler om mulige GDPR- og informationssikkerhedsbrud.
Samtidig er der andre udbredte bekymringer. 67 % af befolkningen frygter kunstig intelligens misinformation, og 33 % oplever mangel på retningslinjer i deres organisationer og 77% mener at der skal være regler for, hvordan man må bruge sprogmodeller på uddannelser.
Digital Democracy Centre (SDU) dokumenterer i “Danskernes forståelse af, holdninger til og brug af (generativ) kunstig intelligens“ desuden store forskelle i kunstig intelligens forståelse på tværs af alder, køn og uddannelsesniveau, hvilket kan forstærke digital ulighed, samt at kun 35 % af undersøgelsens respondenter er enige i, at de kan skelne mellem, hvornår en opgave udføres af et menneske eller af en kunstig intelligens .
PwC/Epinion viser i “Danskere: Behov for politisk regulering af kunstig intelligens“, at kun 34 % af danskerne har en positiv holdning til kunstig intelligens, at 67 % ønsker politisk regulering, og at 49 % er bekymrede for, at udviklingen går for hurtigt.
IDA-undersøgelsen viste at meget få frygter at miste jobbet til kunstig intelligens (2%) og at hele 54% tror at sprogmodeller ikke vil påvirke deres job.
Disse tal og tendenser viser et tydeligt behov.
Danmark har høj eksponering til kunstig intelligens, men lave kunstig intelligens kompetencer
Der et stort gab mellem udbredelsen og forståelsen. Mange brugere føler sig usikre eller mangler formel træning, og generelt er befolkningens tillid til kunstig intelligens begrænset af skepsis og bekymringer om fx etik og misinformation. På samme tid anerkender både befolkningen og eksperter de enorme muligheder for effektivisering og værdiskabelse, som kunstig intelligens rummer.
Det er derfor vigtigt at sikre at skabe grundlæggende forståelse, styrke etisk bevidsthed og give praktiske færdigheder, som forhåbentligt kan være en del af en fælles dansk målsætning om at;
Hæve vidensniveauet
Hvilket undersøgelserne indikerer kan føre til mere konstruktiv, etisk og kompetent anvendelse at kustig intelligens.
Adressere bekymringer og etik
Så brugere får redskaber til at håndtere kunstig intelligens udfordringer (dataetik, kildekritik, bias, ophavsret, GPDR).
Øge kompetencerne i praksis
Så både studerende og professionelle faktisk kan anvende kunstig intelligens potentiale på ansvarlig vis.
Forberede på fremtiden
Både ift. arbejdsmarked (hvor kunstig intelligens-kompetencer bliver efterspurgt) og uddannelsessystem (hvor kunstig intelligens skal integreres pædagogisk, forsvarligt og hensigtsmæssigt).
Rammesætning af hvad KI-kompetencer er
OECD & Europæiske Kommission har lavet et udkast på hvad KI-kompencer mere konkret er (Empowering learners for the age of AI: An AI literacy framework for primary and secondary education)
KI-kompetencer er ikke kun teknisk kunnen. Det er evnen til at forstå, hvordan KI fungerer, hvilke begrænsninger og risici den har, og hvordan den påvirker samfund, arbejdsmarked og miljø. Det betyder at kunne stille kritiske spørgsmål: Hvem gavner KI? Hvilke værdier afspejler den? Hvordan sikrer vi gennemsigtighed og retfærdighed? Samtidig åbner KI enorme muligheder for kreativitet, problemløsning og innovation – men kun hvis vi lærer at bruge den med omtanke.
For skoler og uddannelser er KI-kompetencer en pædagogisk nødvendighed. Elever bruger allerede KI i deres hverdag, ofte uden vejledning. At integrere KI-kompetencer i undervisningen styrker kritisk tænkning, digital dømmekraft og etisk refleksion, kompetencer, der er afgørende for demokratisk deltagelse og livslang læring. Det handler ikke om at gøre alle til KI-udviklere, men om at give alle mulighed for at forstå og forme teknologien, så den tjener menneskelige behov og fælles værdier, samt danske og europæsiske normer, læringssyn og kultur.
Disse principper er brugt til at den didaktiske planlægning af både læringsressourcerne og facilitatoruddannelsen, samt faciliteringen af læringscirklerne.
Referencer
- Center for Data-Intensive Systems (CDAI). (2024). Sprogmodeller og samfund: Rapport 4. Digital Democracy Centre. Syddansk Universitet. https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/753776486/CDAI_rapport_4.pdf
- Dansk Erhverv. (2023). Danskernes brug af ChatGPT eller andre sprogmodeller. https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/01-analyser/analysenotater-2023/danskernes-brug-af-chatgpt-eller-andre-sprogmodeller_endelig.pdf
- Digitaliseringsministeriet. (2025). TILG: Redegørelse om Danmarks digitale udvikling 2025. https://www.digmin.dk/Media/638866243496006458/TILG_Redegrelsen%20om%20Danmarks%20Digitale%20Udvikling%202025-a.pdf
- Ingeniørforeningen IDA. (2023). Befolkningens brug af og holdninger til sprogmodeller. https://ida.dk/media/16265/befolkningens-brug-af-og-holdninger-til-sprogmodeller.pdf
-
Organization for Economic Co-operation (OECD), & European Commission (2025). Empowering learners for the age of AI: An AI literacy framework for primary and secondary education (Review draft). https://ailiteracyframework.org/wp-content/uploads/2025/05/AILitFramework_ReviewDraft.pdf
- PwC. (2023). Danskernes holdning til kunstig intelligens. https://www.pwc.dk/da/publikationer/danskernes-holdning-til-kunstig-intelligens.html


