Læringscirkler
En læringscirkel består af ca. 4 kolleger, der hver især eller sammen identificerer en didaktisk udfordring eller et didaktisk potentiale, som de hver især eller sammen finder et muligt undervisningsdesign for at løse eller indløse.
Facilitatoren bidrager til processen for at styrke den kritiske bearbejdning af forståelse for problemet/potentialet og de mulige løsninger/indløsninger.
Hvad er en læringscirkel?
Læringscirkler er et kollegialt og prakisnært kompetenceudviklingsforløb. Hver læringscirkel består af fire undervisere (deltagere) og en facilitator. Læringscirklen mødes løbende henover ét semester, til et aktionsbaseret læringsforløb, hvor der udvikles og afprøves interventioner i egen undervisning.
Deltagerne arbejder med enten et individuelt eller et fælles mål. Læringscirklernes sammensættes lokalt ud fra interesse/uddannelsesområde, og afholdes både ved fysisk eller virtuelt fremmøde.
Læringsudbyttet er faglig opdatering ift. generativ kunstig intelligens i eget fag/egen uddannelses-, professions- eller praksisområde
Det er et didaktisk kompetenceløft gennem eksperimenter med at udvikle nye undervisningsdesigns med og om generativ kunstig intelligens. Derudover er det et teknologisk kompetenceløft gennem afprøvning af generativ kunstig intelligens i forbindelse med nye digitalt understøttede undervisnings- og læringsformer i praksis, samt etablering eller styrkelse af kollegiale netværk på egen og andre uddannelser.
For GKI-prof læringscirkler
Det særlige ved GKI-projektet er, at løsningerne forholder sig til anvendelse af generativ kunstig intelligens (GKI). GKI kan indgå som:
-
- De studerendes anvendelse af GKI i et didaktisk design
- Underviserens anvendelse af GKI i forbindelse med forberedelse, afvikling eller evaluering af undervisningen
- undervisning i og med GKI som professionsteknologi
Overordnet struktur for møderne
eksempel: Læringscirkel gennemløb
Deltagernes rolle og ansvar
Læringscirklerne tager afsæt i selvstyret læring (heutagogi) – dvs. den enkelte deltager sætter sine egne læringsmål. Målet er, at deltagerne udvikler didaktiske kompetencer ift. inddragelsen af GKI på en måde, der fremmer læring, kritisk bevidsthed og teknologiforståelse hos de studerende. Deltagerne skal også fungere som hinandens kritiske venner.
En kritisk ven:
er anerkendende og respektfuld
Ved at være kontruktiv i sin kritik og eksplicit i anerkendelsen af andre deltageres læringer, idéer og feedback.
lytter aktiv
For at forstå kollegaens argumentation og pointer og ikke for at komme med sin egen opfattelse.
Stiller gode spørgsmål
Autentiske, undersøgende og til tider udfordrende spørgsmål med det formål at styrke kvaliteten af arbejdet og fremme læring i fællesskabet.
indtager en ikke-vidende position
Pointen er ikke at give feedback og vurderinger, men at være i dialog og fremme forskellene mellem synspunkter uden at negere den andens synspunkt. Man diskuterer sagen som et objekt adskilt fra personen.