GENERATIV KUNSTIG INTELLIGENS I UDDANNELSE OG PROFESSION

Med generativ kunstig intelligens (GKI) er der opstået nye professionsdidaktiske udfordringer for undervisere.  Der er behov for, at undervisere klædes endnu bedre på til at forholde sig til, anvende og reflektere over GKI. I dette projekt er der fokus på et praksisnært kompetenceløft for undervisere med fokus på GKI i uddannelse, profession og erhverv.

Om projektet

Formål og mål

Formålet med projektet er todelt:

  • At løfte underviseres videns- og kompetenceniveau
  • At klæde studerende på til et arbejdsliv, hvor GKI spiller en stigende rolle

Målet med projektet:

At udvikle og gennemføre et fleksibelt og praksisnært kompetenceløft baseret på læringscirkler med fokus på GKI-teknologi for undervisere på landets seks professionshøjskoler.

  1. Grundlæggende viden om GKI
  2. GKI som værktøj i undervisning
  3. GKI’s betydning i og for den professionelle praksis
  4. Kritisk refleksion over GKI i undervisning, profession og erhverv.

Målet er, at mellem 244 og 328 undervisere deltager i læringscirkelforløb, og at der opnås erfaringer med kompetenceløft ift. GKI inden for en  række forskellige uddannelser.

Hvem

Projektet ledes af UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og er et sektorsamarbejde mellem:

  • VIA University College
  • Professionshøjskolen UCN
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • UC Syd
  • Professionshøjskolen Absalon
  • Københavns Professionshøjskole

Projektet er støttet af Forsknings- og Uddannelsesstyrelsen med 7,9 millioner kroner

 

Hvornår

Udviklingen af projektet begyndte i januar 2025 og resten af året skal der gennemføres pilotafprøvninger.

I 2026 og 2027 vil de seks professionshøjskoler gennemføre kompetenceløft og erfaringsopsamling. I sidste halvdel af 2027 skal erfaringerne analyseres og formidles, og en vidensportal skal bidrage til, at projektet kan udbredes og skaleres.

Andre ressourcer

Læringscirkler

 Det praksisnære kompetenceløft af underviserne foregår via læringscirkler.  Kompetenceudviklingen af underviserne.

Læringscirkler er et afprøvet format og koncept, som har vist sig at være velegnet til kompetenceudvikling.

Du kan læse mere om tankerne bag læringscirklerne, samt deres struktur, her:

Ressourcesamling

 I projektet udvikles der digitale ressourcer inden for fire forskellige områder: 

  • Grundlæggende viden om GKI
  • GKI som værktøj i undervisningen
  • GKI´s betydning i og for den professionelle praksis
  • Kritisk refleksion over GKI i undervisning, profession og erhverv

De digitale ressourcer er grundstenen i kompetenceløftet, og de indgår som en del af læringscirklerne. Derudover kan ressourcerne genbesøges eller anvendes i andre sammenhænge.